Saariston ilmailukerho ry. toimii Dragsfjärdissä Genbölen kentällä (EFGE). Kerhon tarkoituksena on edistää jäsentensä kiinnostusta ilmailusta ja kehittää jäsentensä ilmailutaitoja. Kerho järjestää Ultra-B lentokoulutusta ultrakevyillä lentokoneilla ja vetää myös lennokkikerhoa. Kerhossa on tällä hetkellä jäseniä noin 85. Kerholla on kaksi kevytlentokonetta, joita kerhon jäsenillä on mahdollisuus myös vuokrata.  Toinen koneista on varustettu kellukkeilla.

Nykyisin toimintaa on siirtynyt myös Turun lentokentälle, josta pyöräkonetta pääosin käytetään.

 

Historiaa

Saariston ilmailukerho aloitti toiminnan Dragsfjärdissä vuonna 1992, kun ammattilentäjänä toiminut Göran Hollsten päätti että alueen lentokonetoiminta ei saa hiipua. Göran on jo 1940-luvulta lähtien kerännyt lentokokemusta erilaisilla pienlentokoneilla. Hän aloitti lentämisen purjekoneilla ja jatkoi vuonna 1964 Fieseler Storch moottorikoneella. Göranin Fieseler Storch kone on nyt nähtävillä Suomen Ilmailumuseossa Helsingissä. Vuonna 1969 Göran alkoi lentämään Cessna 206 koneella. Cessna 206 ja 180 koneilla hän lensi aina vuoteen 1992 asti, kunnes hän päätti perustaa ultrakevyillä lentokoneilla toimivan Saariston ilmailukerhon. Ultra kevyet lentokoneet olivat hyvä vaihtoehto Dragsfjärdiin Genbölen kylään ja yleensä harrastuslentämiseen, mm. niiden taloudellisten ominaisuuksien sekä myös hiljaisen äänenkin vuoksi. 

Tasavallan presidentti on myöntänyt Göranille arvostetun Lentokapteenin arvonimen vuonna 1988. Vuonna 2014 kutsuttiin Göran kerhon kunniapuheenjohtajaksi.

Lue lisää...

Seuran sähköpostiosoite on Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Voidaksesi käyttää vain jäsenille tarkoitettuja ominaisuuksia, ole hyvä ja kirjaudu sisään.

Yleistä lentokoulutuksesta

Kerho kouluttaa vuosittain uusia harrastelentäjiä.

Talvella opiskellaan teoriaosuus Suomen Urheiluilmailuopiston verkkokursseilla, ja keväällä aloitetaan lentokoulutus kerhon FK-9 ultrakevyellä lentokoneella. Lentokoulutus tapahtuu Turun lentokentältä.

Oppilaan ja opettajan aikatauluista riippuen, kestää koulutus yleensä yhden lentokauden.

 

Lento-oppilaan vaatimukset

Tiedot ultrakevytlentäjän vaatimuksista löytyvät Suomen Ilmailuliiton kotisivuilta.

Vaatimukset eivät ole ylivoimaisia, riittää että on perusterve, esim silmälasit sallitaan. 

 

Kustannukset

Lupakirjan kokonaiskustannukseksi muodostuu lentotuntimäärästä riippuen n 4000€- 4500€.

Summa pitää sisällään mm teoriakoulutuksen kokeineen, lentokoulutuksen, ilmailulääkärin tarkastukset ja lupakirjamaksut.

 

Kun lupakirja on taskussasi ja olet kerhon jäsen, voit vuokrata kerhon konetta omiin lentoihisi.

 

Lisätietoja antavat mielellään kerhon lennonopettajat, joiden yhteystiedot löydät etusivulta.